Sosiaalinen media ja sen vaikutus vaaleihin
Sosiaalinen media on muuttanut poliittista peliä, ja sen ansiosta vakiintuneet ja uudet tulokkaat voivat puhua suoraan äänestäjille kaikesta omasta ja vastustajapuolueesta. Lähes kaikki Intian poliittiset johtajat ovat ottaneet käyttöön sosiaalisen median, pääasiassa Facebookin ja Twitterin, ilmaistakseen itseään ilman perinteisen median suodatusta.
Nykyikäiset uudet poliittiset pyrkijät saavat laajennettua tukea sosiaalisen median alustojen käytöstä, jotka maksavat alle prosentin median pääkustannuksista ja joita kuka tahansa vain älypuhelimella omaava, jolla on Internet-yhteys, on helppo napsauttaa. Eri puolilla maailmaa järjestettävien vaalien perusteella on tunnettu tosiasia, että sosiaalinen media voi auttaa tasoittamaan politiikan, jossa raha ja muodollisten viestintäkanavien saatavuus muodostavat valtavia esteitä politiikan uusille tulokkaille.
Poliittiset kampanjat eivät rajoitu vain julisteisiin ja julisteisiin. Sosiaalisen median kampanjat ovat täynnä info-mainoksia, mainoksia, blogipostauksia ja miljoonia twiittejä, Instagram-postauksia ja Facebook-postauksia. Poliitikot voivat nyt välittää sanomansa loputtomien infomainoksien kautta ja mitata viestintää katsomalla suoria vastauksia heidän toimintaansa sosiaalisessa mediassa.
Poliittisia valeuutisia tai huijauksia luodaan sosiaaliseen mediaan tarkoituksellisesti väärän tai disinformaation antamiseksi ja äänestäjien pettämiseksi. Yleensä nämä tarinat luodaan vaikuttamaan äänestäjien näkemyksiin, ajamaan poliittista agendaa tai aiheuttamaan hämmennystä tai manipuloimaan käsityksiä. Mitä tapahtuisi yhteisöillemme, yrityksillemme tai hallituksellemme, jos emme voi luottaa siihen, mitä luemme, kuulemme tai näemme?
Koska poliittiset kampanjat ovat kalliita ja tarve tavoittaa valitsijakuntia on yhä tärkeämpää, sosiaalinen media tulee epäilemättä olemaan tärkeämpi rooli vaalitulokseen vaikuttamisessa.
Sosiaalisen median plussat vaalikampanjoissa: –
• Helppo saada tietoja tapahtumista, aikatauluttaa vaaliohjelmaa
• Edustajat voivat olla suoraan vuorovaikutuksessa äänestäjien kanssa
• Minuutti minuutilta tietoa on saatavilla sosiaalisessa mediassa
Sosiaalisen median haitat vaalikampanjoissa: –
• Paikallisten joukkojen yhdistäminen ja yksittäisten äänestäjien tavoittaminen, jotka eivät ole Internetissä, on vaikeaa
• Poliitikot käyttävät tätä lisätäkseen melua ja ovat joskus keino edistää polarisaatiota
• On uhan kerrannaistekijä ja voi lisätä yleistä epäluuloa, raivoa, vihaa ja väkivaltaa väärän tiedon ja disinformaation vuoksi
• Poliittiset vähemmistöt luovat poliittisen umpikujan sosiaalisen median avulla
Poliittisten kampanjoiden parhaat käytännöt:
• Sosiaalisen median vaikuttajat tarkistavat tosiasiat ennen julkaisua
• Äänestäjien sitouttaminen live-videoilla
• Nuoria äänestäjiä ei saa jättää huomiotta
• Aseta varainhankinta-/kustannustoimesi äänestäjille avoimeksi
• Opi hallitsemaan negatiivisia online-kommentteja
• Pyydä palautetta tai mielipiteitä verkossa
• Keskity enemmän jakamiseen kuin tykkäyksiin
• Julkaise positiivisia, puolueettomia viestejä niin paljon kuin mahdollista
• Järjestä sosiaalisen median julkaisujen aikataulu, jossa on yksi piste päivässä
Johtopäätös
Sosiaalisen median alustojen, poliittisten puolueiden, kansalaisyhteiskunnan ja vaaliviranomaisten tulisi panostaa enemmän siihen, miten poliitikot käyttävät sosiaalisen median alustoja vaalien aikana, ja laatia kattava ohjeistus, joka hyödyttää äänestäjää.
Comment (0)